Mogu li virtualni svjetovi preoblikovati europsko društvo?

Što ako sljedeća evolucija interneta nije mrežna stranica koju posjećujemo, već prostor u koji ulazimo? Virtualni svjetovi postupno brišu granicu između fizičkog i digitalnog, stvarajući okruženja u kojima ljudi mogu raditi, učiti, stvarati i surađivati na načine koji su još prije nekoliko godina bili nezamislivi. Njihov razvoj dodatno potiče brz napredak umjetne inteligencije, imerzivnih tehnologija i digitalnih simulacija, zbog čega postaju sve realističniji, interaktivniji i dublje utkane u naše svakodnevne živote. U industriji, obrazovanju, kulturi i javnim uslugama virtualni svjetovi predstavljaju prostor za inovacije koji će oblikovati digitalnu budućnost.

Datum objave: 12. 12. 2025

Europska unija već je prepoznala stratešku važnost virtualnih svjetova i činjenicu da će oni značajno utjecati na način na koji europsko društvo živi i radi. Iz tog je razloga Europska komisija 2023. godine donijela novu strategiju o Webu 4.0 i virtualnim svjetovima, kako bi osigurala otvoreno, sigurno, pravedno i uključivo digitalno okruženje za građane, poduzeća i javnu upravu. Virtualni svjetovi nisu samo strateški smjer Europske unije. Oni predstavljaju i značajnu poslovnu priliku, budući da brojni europski programi već financiraju projekte povezane s njima.

Vođeni pogledom u budućnost, u Tiko Pro odlučili smo virtualne svjetove postaviti u središte našeg prosinačkog newslettera, vremena u kojem sa zadovoljstvom gledamo unatrag na postignuća godine na izmaku, a istovremeno s radoznalošću pratimo izazove i prilike koje dolaze. Virtualni svjetovi zasigurno će biti dio te budućnosti. Zato vas pozivamo da nastavite s čitanjem članka.

Temelji virtualnih svjetova

Virtualni svjetovi, poznati i kao metaverzumi, sve su prisutniji u našem digitalnom životu. To su interaktivna online okruženja u kojima se korisnici mogu kretati, komunicirati, stvarati i doživljavati različite aktivnosti. Europska komisija opisuje ih kao računalno simulirana imerzivna okruženja koja se temelje na 3D tehnologijama i proširenoj stvarnosti (XR). Omogućuju sudjelovanje u svemu, od poslovnih sastanaka do kulturnih događanja putem digitalnih identiteta koji predstavljaju korisnikovu prisutnost.

Danas se virtualni svjetovi pojavljuju u nizu oblika: u online igrama, industrijskim platformama za testiranje proizvodnih linija, virtualnim učionicama te digitalnim prostorima za suradnju timova na daljinu. Njihova posebnost leži u stalnoj dostupnosti, mogućnosti da ih korisnici aktivno oblikuju, osjećaju prisutnosti koji pružaju te mogućnosti zajedničkog korištenja prostora. U praksi, oni više nisu apstraktni koncepti, nego alati koje mnogi svakodnevno koriste.

Očekuje se da će virtualni svjetovi postati važan dio načina na koji Europljani pristupaju digitalnim uslugama, stječu nova znanja i međusobno se povezuju.

Zašto su virtualni svjetovi važni za Europu?

Kao što je već spomenuto, virtualni svjetovi učinkovito povezuju digitalnu i fizičku stvarnost. Njihov potencijal nadilazi zabavu i obuhvaća ključna područja gospodarskog i društvenog razvoja Europe.

U zdravstvu će omogućiti studentima i stručnjacima da se obučavaju u realističnim simulacijama hitnih situacija i kirurških zahvata, čime se smanjuju rizici i povećava točnost dijagnostike.

U kontekstu zelenog prijelaza metaverzumi će omogućiti simulacije učinaka globalnog zatopljenja, što će pridonijeti boljem razumijevanju izazova i testiranju rješenja prije njihove primjene u stvarnom okruženju.

Za industriju virtualni svjetovi donose brojne prednosti. Prema podacima jednog europskog proizvođača automobila, industrijski virtualni svjetovi smanjit će vrijeme isporuke vozila za 60 % i prepoloviti ugljični otisak proizvodnje do kraja 2025. godine.

Velike promjene očekuju i kreativne sektore - virtualni svjetovi otvorit će potpuno nove mogućnosti za modu, kulturnu baštinu, glazbu, vizualnu umjetnost i dizajn, omogućujući korisnicima doživljaje muzeja, koncerata i kazališnih predstava gotovo poput fizičke prisutnosti.

Obrazovanje će također dobiti novu dimenziju: virtualna okruženja omogućit će iskustveno učenje koje pomaže bržem razumijevanju složenih sadržaja te jača angažman učenika i studenata.

Globalna vrijednost tržišta virtualnih svjetova procijenjena je na 27 milijardi eura u 2022. godini, uključujući gotovo 2 milijarde eura u automobilskoj industriji. Više od 3.700 europskih organizacija aktivno je djelovalo u ovom području. Do 2030. očekuje se rast globalnog tržišta na čak 800 milijardi eura, a automobilskog segmenta na više od 16 milijardi eura, uz stvaranje stotina tisuća novih radnih mjesta. (Izvor)

Ovakva očekivanja potaknula su donošenje strategije Web 4.0 i virtualnih svjetova, kojom Europska komisija želi usmjeriti Europu u ovu tehnološku tranziciju jasnom vizijom i snažnim vrijednostima. Strategija izravno podupire ciljeve programa Digitalno desetljeće, usmjerenog prema digitalnim vještinama, digitalizaciji javnih usluga, sigurnoj infrastrukturi i digitalnoj transformaciji poduzeća do 2030. godine. Virtualni svjetovi igrat će ključnu ulogu u ostvarenju ovih ciljeva.

Virtualni svjetovi - stvarni poslovni potencijal

Virtualni svjetovi nude brojne prilike za europske organizacije, pri čemu se za financiranje može prijaviti širok krug prijavitelja - od startupova i sveučilišta do javnih institucija. Posebnu prednost imaju mala i srednja poduzeća (MSP), koja su dovoljno agilna da rano istraže nove tehnologije. Kao što je istaknuto, njihov se potencijal proteže kroz industriju, zdravstvo, obrazovanje, turizam, kulturu i kreativne sektore.

EU je sredstva za podršku projektima vezanim uz virtualne svjetove uključila u programe kao što su Obzor Europa, Digitalna Europa i Kreativna Europa.

Posebno ističemo poziv Virtual Worlds Test Beds, objavljen u okviru programa Digitalna Europa (rok za prijavu: ožujak 2026.). Financirat će se dva velika testna okruženja - jedno za industrijske primjene (npr. proizvodnja, građevinarstvo), drugo za društvene primjene (npr. zdravstvo, obrazovanje) - koja će povezati mreže fizičkih i virtualnih objekata u više europskih zemalja.

Organizacije će u tim okruženjima moći testirati napredne tehnologije virtualnih svjetova u stvarnim radnim uvjetima, integrirati rješenja proširene stvarnosti (XR), umjetne inteligencije, interneta stvari i digitalnih blizanaca te pravovremeno riješiti izazove interoperabilnosti, regulative i korisničkog iskustva.

Za poduzeća koja žele ući u područje virtualnih svjetova ili unaprijediti svoje postojeće inovacije, ovaj poziv pruža izvanrednu priliku za razvoj i testiranje u dobro podržanom europskom okruženju.

Tiko Pro ima bogato iskustvo u dobivanju europskih sredstava iz programa Digitalna Europa te vam svojim znanjem i provjerenim pristupima može pomoći u razvoju ideje, pripremi strategije i ulasku u svijet europskih mogućnosti.

Pogled u budućnost

Nesumnjivo je da virtualni svjetovi postaju ključni dio digitalne budućnosti Europe. Vjerujemo da vas je ovaj članak uvjerio u važnost ove teme i pokazao koliko mogućnosti otvara za poduzeća, organizacije i društvo u cjelini.

Prosinac je vrijeme kada se nakratko zaustavimo, razmislimo o postignućima godine na izmaku te već gledamo naprijed s novim ambicijama. U Tiko Pro ostajemo predani svojoj misiji – pomagati organizacijama da pretvore svoje inovativne ideje u financirane projekte. Veselimo se izazovima koje donosi nova godina, novim partnerstvima i novim temama koje ćemo istraživati zajedno s vama.

Neka godina pred nama bude ispunjena uspjesima - ostvarimo ih zajedno! :) 

 

Help
Trebate li našu pomoć prilikom pridobivanja sredstava? Pošaljite nam upit i porazgovarati ćemo o mogućnostima suradnje. Kontaktirajte nas
E-novosti

newsletter

Želite svaki tjedan primati korisne vijesti iz svijeta EU fondova?